Steeds meer mensen zoeken uitsluitend op internet naar een baan, maar missen door verkeerd gebruik van zoekwoorden veel geschikte vacatures.

De tijden van vacatures in kranten omcirkelen met een dikke zwarte stift lijken definitief voorbij. Uit het Arbeidsmarkt Gedrag Onderzoek (AGO) van de Intelligence Group blijkt dat internet inmiddels de belangrijkste bron is voor werkzoekenden.

Steeds meer mensen raadplegen uitsluitend het internet voor het zoeken naar werk, en maken daarbij gebruik van hun sociale netwerken als LinkedIn en Facebook. Maar de duizenden vacatures die online te staan vinden niet altijd de juiste sollicitant. Online lijkt een grotere mismatch te genereren dan de traditionele media.

Verkeerd gebruik

“Dit komt omdat de kandidaat zoekt op niet relevante websites, of de goede sites verkeerd gebruikt”, constateert directeur Geert-jan Waasdorp van de Intelligence Group. “Het luistert heel nauw welke zoektermen je gebruikt: als je een letter verkeerd zet, of een spatie te veel gebruikt, vind je een deel van de vacatures niet.” Waasdorp geeft een voorbeeld: “Zoek maar eens op Monsterboard op ‘accountmanager’ en op ‘account manager’. Je zult een hele grote groep andere vacatures vinden.”

Monsterboard- woordvoerder Danielle Janssen bevestigt dat gebruikers van de site vaak te beperkte zoektermen gebruiken. Dat geldt volgens haar ook voor recruiters en bedrijven. Een geplaatst cv zonder de juiste steekwoorden verschijnt bovendien ook niet in de zoekresultaten. Janssen: “Zorg daarom voor een afwisselend taalgebruik, dus gebruik niet alleen het woord ‘sales’, maar ook ‘verkoop’. En update voortdurend je cv, zodat het bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk zoekacties op jouw cv uitkomen.”

Sociale netwerken

Naast digitale vacaturebanken vormen sociale netwerken populaire plekken om een nieuwe baan te scoren. Maar met alleen de zin ‘ik zoek werk’ op Facebook, Hyves of LinkedIn, kom je er niet. De Belgische internetgoeroe Jan Vermeiren schreef het boek 'Hoe LinkedIn nu echt gebruiken'. Volgens Vermeiren leent LinkedIn zich uitstekend als vacaturebank, als je maar de spelregels kent.

Vermeiren: "Het begint met je goed te bedenken welk werk je zoekt, en wie je daarvoor moet benaderen. Hoe specifieker de beschrijving van de baan die jij zoekt, des te meer kans je hebt dat mensen aan je denken als er een vacature vrij komt. Dus niet alleen maar salesmanager, maar salesmanager in de fastfood sector in een bepaalde regio."

Volgens Vermeiren heeft het geen zin zomaar mensen aan te schrijven of te linken. "Het mooie aan LinkedIn, is dat je ziet hoe je met iemand ‘connected’ bent. Als jij iemand hebt gevonden van wie je denkt dat hij jou professioneel verder kan helpen, bel dan eerst de persoon via wie je connected bent, en stel voor dat hij of zij jullie aan elkaar voorstelt in een mailtje."

Etaleren van deskundigheid

Een andere spelregel volgens Vermeiren: maak gebruik van de 'discussion groups'. "Zoek een groep met een duidelijke link naar de sector waarbinnen jij werk zoekt en laat zien dat je een deskundige bent. Help mensen die in zo’n groep vragen stellen en profileer jezelf zo sterker."

Volgens Vermeiren hangt succesvol werk zoeken op internet uiteindelijk samen profileren dat je de juiste contacten legt, dat mensen je aardig vinden en je professioneel vertrouwen, dan zullen ze je eerder helpen." En zo lijkt online netwerken eigenlijk verbluffend veel op de spelregels die offline worden betracht: alleen de techniek is anders.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl